Personlig assistent for iværksættere

personlig-assistent-ivaerksaettere

Mange iværksætter finder ganske hurtigt ud af, at der er mange bolde i luften, når de starter egen virksomhed, og at der kan være ganske god logik i at ansætte en personlig assistent. Som personlig assistent har jeg i tidens løb hjulpet en del iværksættere, som havde for travlt til at varetage vigtige, dagligdags opgaver i virksomheden.

Ved at ansætte en personlig assistent erfarer mange iværksættere pludselig, at de får bedre tid over overskud til det, som de er gode til, og som de brænder for. At være iværksætter er nemlig en barsk opgave med mange og alsidige opgaver og udfordringer.

I første omgang hører jeg iværksættere, som spørger:

Hvad kan jeg bruge en personlig assistent til?

Svaret er bestemt ikke entydigt, idet iværksættere er af mange slags forskellige støbninger, og hvad der er godt for én iværksætter, er ikke nødvendigvis det rigtige for en anden. Derfor tager jeg altid en snak med iværksættere om, hvilke behov de har for at få en personlig assistent til at hjælpe dem i hverdagen.

Igennem tiden har jeg som personlig assistent hjulpet med mange forskellige opgaver, og selv om det på papiret virker ret banalt, at jeg eksempelvis tager telefonen for en virksomhed, bør du ikke snyde dig selv for det faktum, at denne telefonservice har været en kæmpegevinst for mange iværksættere.

IT iværksætter på Fyn

Eksemplet er en helt lille og nystartet it virksomhed på Fyn. Ejeren oplevede til tider, at telefonen forstyrrede ham, når han sad med opgaver for kunder, som skulle løses relativt hurtigt. Her erfarede it iværksætteren, at telefonen forstyrrede mere end den gavnede, idet hans arbejdsrytme gik i stykker, når telefonen ringede.

I en lang periode satte han telefonen på lydløs, men dette betød blot, at han havde en større arbejdspukkel, når han senere på dagen ville tjekke indkomne opkald. Som iværksætter kan man relativt hurtigt vurdere om man kan hjælpe de kunder som ringer, eller om deres opgaver ligger uden for det kerneområde, som iværksætteren har ”låst sig fast på”.

Sammen med den lille it iværksætter fandt vi frem til an række kerneydelser, som han gerne ville følge op på, mens andre opgaver i første omgang var aldeles uinteressante for ham. Dette var for eksempel hardwareudfordringer, hvor it iværksætteren hellere ville arbejde med internetbaserede udfordringer.

Den personlige assistent puffede

Som personlig assistent hjalp jeg iværksætteren videre, hvor jeg i travle perioder hjælp it iværksætteren med at passe vedkommendes telefon, så han kunne fokusere på de rette opgaver. Fidusen for iværksætteren var at han kunne koncentrere sig om kerneopgaver, mens den telefoniske kontakt med samarbejdspartnere og potentielle kunder blev vare taget af hans personlige assistent.

Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvad jeg som personlig assistent kan hjælpe dig med i din dagligdag, er du altid velkommen til at ringe til mig på 2620 1044